Jak prawidłowo przygotować projekt ulotki, wizytówki, plakatu aby nadawał się do druku w drukarni.


Druk ulotek, plakatów, wizytówek oraz innych materiałów w naszej drukarni odbywa się w technice offsetowej (powszechnie stosowanej). Druk offsetowy wymaga zastosowania kilka ważnych aspektów, na które należy zwrócić uwagę podczas projektowania ulotki aby została prawidłowo wydrukowana. Nie zależnie od rodzaju czy formatu naszej ulotki wszystkie wymienione poniżej czynniki powinny być uwzględnione i zastosowane.
W innym przypadku drukarnia nie ponosi odpowiedzialności za powstałe błędy w druku z winy źle przygotowanych projektów.

Aby opis był bardziej zrozumiały posłużymy się zdjęciami, które będą zawierały opisywane błędy.

Spady w projekcie ulotki


Podczas tworzenia projektu należy zastosować tzw. spady. Spad jest to grafika na projekcie, która dochodzi do linii cięcia i jest wysunięta poza nią o parę mm. W naszej drukarni przy ulotkach należy zastosować minimalnie 3 mm spadu na stronę, czyli grafika musi wychodzić po 3 mm z każdej strony ulotki poza linię cięcia. Na przykładzie ulotki A5, która ma wymiary netto (czyli bez spadu) 148 x 210 mm, rozmiar ze spadem wyniesie 154 x 216 mm.
Nie zastosowanie spadu może dać w końcowym efekcie niepożądane białe linie lub kawałek innej grafiki, która jest umieszczona obok naszej ulotki na arkuszu drukarskim.

Spady w projekcie ulotki

Margines wewnętrzny


Podobnie jak wyżej opisane spady, w projekcie należy przewidzieć i zastosować margines wewnętrzny. Margines wewnętrzny to odstęp (do wewnątrz ulotki) ważnych dla nas obiektów, takich jak teksty, logo i inne istotne na projekcie ulotki grafiki. Margines ten również nie powinien być mniejszy niż 3 mm na każdy z boków naszego projektu.
Niestety błąd ten jest bardzo często popełniany przez nie doświadczone osoby, które same robią projekt ulotki. Efektem nie stosowania się do tej zasady może być ucięty w połowie ważny fragment naszych informacji lub danych adresowych.

Margines wewnętrzny w projekcie ulotki

Kolorystyka projektu ulotki CMYK czy RGB


Słowo kolorystyka nie oznacza w tym przypadku użytych w projekcie kolorów, chodzi raczej o użytą przestrzeń barwną całego projektu naszej ulotki. Często projekty, które otrzymujemy od klientów nie są tworzone w profesjonalnych programach graficznych lub nawet jak są w takich programach tworzone to w wyniku czystej nie wiedzy posiadają kolorystykę RGB. W druku nie stosuje się tej przestrzeni barwnej, jest ona wykorzystywana do prezentacji kolorów na ekranie telewizora, monitora (strony internetowe, video). W drukarni stosuje się model kolorów CMYK (Cyan Magenta Yellow blacK), są to cztery podstawowe kolory, z których uzyskujemy inne pochodne barwy i odcienie.
Projekt ulotki puszczony do druku w przestrzeni kolorystycznej RGB może być nie zadowalający, przedstawia to zdjęcie poniżej. Kolory mogą być wyblakłe, „sprane”, dlatego ważne jest aby projekt był odpowiednio przed przesłaniem do druku ulotki zamieniony na kolory CMYK.

Kolory ulotki do druku

Czcionki - fonty użyte w projekcie ulotki


Jeśli miałeś styczność z drukarnią, a nie jesteś doświadczonym grafikiem to pewnie spotkałeś się z tekstem „Proszę zamienić czcionki na krzywe w projekcie ulotki” . Teraz myślisz „o co chodzi, co mam pokrzywić litery … i jak to będzie wyglądało, przecież jak chcę proste litery”.
Zwrot „zamienić na krzywe” oznacza zamianę czcionki, która da się edytować na obiekt wektorowy (linie), których już później nie da się edytować jako tekst. Chodzi w tym o to, że jeśli zrobimy projekt używając jakiejś mało popularnej czcionki i prześlemy go do drukarni, w której akurat nie będą mieli takiej czcionki to w projekcie naszej ulotki zostaną podstawione domyślne czcionki lub „krzaki” i tekst może nie być czytelny. Efekt pokazany jest na zdjęciu poniżej.

Czcionki, fonty użyte w projekcie ulotki

Rozdzielczość, jakość zdjęć, map bitowych


Mapy bitowe to inaczej zdjęcia lub inne obiekty, które zostały stworzone np. w programie typu PhotoShop, lub zamienione na mapy bitowe wektory w programach do grafiki wektorowej typu Corel Draw, Illustrator itp. Ważnym elementem przy robieniu projektu ulotki do druku jest rozdzielczość grafiki bitmapowej. Projekty, które otrzymujemy od naszych klientów często mają zbyt niską rozdzielczość i nie nadają się do druku lub po wydruku są nie ostre, mają kwadraty-piksele. Powodem tego jest fakt, iż grafikę przygotowują sami lub „syn sąsiada”, który robi grafikę do stron internetowych. Różnica pomiędzy stroną internetową a drukiem w drukarni jest taka, że na strony www stosuje się optymalną, najmniejszą rozdzielczość standardowo 72 dpi, aby strony wczytywały się szybciej oraz jak już wcześniej pisałem w kolorystyce RGB (dla ekranu), natomiast przy projektach do druku rozdzielczość minimalna dla map bitowych to 300 dpi no i kolorystyka oczywiście CMYK.
Efektem niskiej rozdzielczości będą nie ostre obrazy, pikseloza na zdjęciach itp. Na zdjęciu obok widać efekt słabej rozdzielczości mapy bitowej, jednak logo nie zmieniło się ponieważ umieszczone logo jest obiektem wektorowym.

Rozdzielczość pliku z ulotką do druku



POWRÓT DO POPRZEDNIEJ STRONY